sobota 17. února 2018

Možnosti pedagoga na 1. stupni ZŠ - podpůrná opatření

Základní výčet možných opatření, které má učitel na 1. stupni ZŠ v rámci 1. stupně podpory žáka se SVP.



Obecná doporučení

  • umožnění opravy při selhání v písemné práci
  • tolerance obtíží zohledněním při klasifikaci
  • domluvený signál se žákem, když nerozumí
  • testová forma práce s možností výběru
  • průběžné ověřování pochopení zadání
  • domluva s žákem na obsahu a době zkoušení
  • kratší úlohy a práce, více času na kontroly
  • pověření žáka různými úkoly při hodině
  • posazení žáka do předních lavic



Český jazyk

  • více času na napsání a kontrolu
  • ústní ověření znalostí gramatiky po písemné práci
  • zkrácená forma diktátů
  • vyhledávání chyb ve vlastním písemném projevu
  • místo diktátu doplňovací cvičení
  • ponechání pomocných linek v sešitech
  • tolerance písemného projevu
  • tabulka písmen ponechaná v lavici
  • čtení se záložkou
  • návrat k postřehování slabik před delším čtením
  • ujištění se o porozumění při samostatné četbě
  • společné čtení stranou ostatních dětí
  • DÚ zadávané cíleně na oslabené oblasti

Matematika

  • dopomoc prvního kroku při řešení slovních úloh
  • více času na práci a následnou kontrolu
  • v hodnocení zahrnut především postup řešení
  • vynechání časově limitovaných úkolů
  • zkrácení rozsahu písemné práce
  • více času na narýsování
  • více času na přečtení zadání/slovní úlohy
  • povolení používání kalkulátoru (např. při kontrole správnosti výsledků, tzv. zkoušek)
  • písemná práce z předem avizovaného učiva
  • ústní zkoušení u tabule místo písemné práce
  • zachování pomocných písemných výpočtů
  • zraková opora - při počítání zpaměti má žák příklady v lavici

Cizí jazyk

  • hlasité čtení textů, které si žák předem nacvičil
  • ústní zkoušení ze slovíček a frází
  • práce s učebnicemi s výslovnostní normou
  • průběžné opakování základního učiva
  • častý poslech a opakování jazyka básničky atd.
  • učebnice a pracovní listy s českým zadáním