středa 11. března 2020

Český jazyk 7.C - výuka v mimořádné situaci

On-line vysílání pondělí, středa v 10.15 na
https://8x8.vc/7C_CJ_syh
DŮLEŽITÉ:
  Protože se do konce školního roku v lavicích společně neuvidíme a takto na dálku se nemůžete inspirovat prací svých spolužáků, zařídila jsem vám třídní virtuální nástěnku. 
Budete zde sdílet některé práce, a také nakukovat ke spolužákům. Jeden sloupec je určen třídnickým dotazům, postřehům a nápadům, ke kterým by se mohli v komentářích vyjadřovat i ostatní spolužáci. Věřím, že nutnost moderovat vaše příspěvky nebude třeba, pokud se objeví nějaké nepřístojnosti, zapnu si tuto funkci. Prosím, vkládejte jen informace, které mají oficiálnější charakter. Pomluvy, nadávky  atp. ani do sloupce třídnické, ani do sloupce pel-mel a ani do komentářů nepatří! Vkládat příspěvky můžete bez registrace, kliknutím na plus vpravo dole. Na padlet se dostanete i z mobilních telefonů, ale asi si musíte stáhnout appku. 

úterý 16.6. - pátek 19.6. 2020

kahooty nejen pro zábavu

Uzávěrka podkladů ke klasifikaci z ČJ -  pondělí 15.6.2020 24:00

Pátek 12.6.

Doplnění chybějících úkolů.  + sebehodnocení (pošlu přes edupage)
_____________________________________ 

Čtvrtek 11.6.

Problematické pravopisné jevy souvisící s tvořením slov nn/n, předpony s-, z-, vz-, odvozování od místních názvů. Bude připraveno v edupage.
______________________________________

Středa 10.6. - škola

_______________________________________

Pondělí 8.6. 

Doplnění zápisu do velkého sešitu. Ke stažení ZDE.
____________________________________________

Čtvrtek 4.6. 2020 a pátek 5.6. 2020

Materiál k prostudování v edupage - Nauka o slově 11: procvičování 
a k tomu práce v pracovním sešitě
odvozování: PS 28/2a,b, 29/6 a,b, 7a,b, 30/8
skládání: PS 32/8
zkracování: PS 33/2a,b
______________________________________________

Pondělí 1.6.2020 a středa 3.6. 2020


Všechno nejlepší k Mezinárodnímu dni dětí.
Víte, proč se slaví dětský den?

Materiál k prostudování v edupage - Nauka o slově 10: Přechylování.
Součástí jsou i dvě volné otázky , kam buď vepíšete své odpovědi, nebo je můžete napsat na papír, vyfotografovat a vložit. Případně,kdo raději píše na PC, může vložit i soubor s odpovědí. Zkrátka jak vám to bude vyhovovat. První odpověď bude obsahovat 6 slov, druhá bude delší  - 5 vět.
V pondělí 1.6. nebude on-line hodina (máme poradu).

_____________________________

Pátek 29.5.2020

PL Moravská Třebová 1 - pracovní list s úkoly nejen z ČJ. (připraveno v edupage)
_________________________________________________

Čtvrtek 28.5 2020

Materiál  k prostudování v edupage  - Nauka o slově 9: Tvoření nových slov
__________________________________________________

Středa 27.5 2020

Materiál  k prostudování v edupage  - Nauka o slově 8: Obohacování slovní zásoby.
___________________________________________________

Pondělí 25. 5. 2020

Dnes budete pracovat tak trochu v jiném prostředí, ale věřím, že vše pochopíte. Možná, že podobné interaktivní pracovní listy znáte z jiných předmětů. Pokud přicházíte zde z webu, stačí kliknout na pracovní list a začít vyplňovat. Jinak použijte tento odkaz: https://www.liveworksheets.com/c?a=s&g=7&s=%C4%8CJ-L&t=jrvnlzidyq&l=fo&i=ftoduc&r=ox

V 1. cvičení i/y doplňujete, ostatní písmen s/z apod. vybíráte z nabídky.
5.cvičení můžete, ale nemusíte dělat. Kdyby se mezi vámi našel nadšený kreslíř, může obrázek z úkolu č. 5 poslat e-malem.
Jakmile práci dokončíte, klikněte na tlačítko Finish. Objeví se vám předvyplněná tabulka - vy dopište jen své jméno a dejte odeslat (send). Vámi vypracovaný list mi přijde e-mailem automaticky.

  __________________________

Pátek 22. 5. 2020

Dokončení prostudování literárního učiva - Umělá pohádka
_____________________________________________

Čtvrtek 21. 5. 2020

Odborné názvy - materiál opět připraven v edupage.
______________________________________________

Středa 20.5. 2020

Homonyma - učivo připraveno v edupage. Součástí je rovněž opakování pravopisu vyjmenovaných slov. Pro někoho velmi snadné, zaběhnuté učivo, pro jiné ještě kapánek úskalí. Pro ty, komu vyjmenovaná slova moc nejdou, jsou v edupage připraveny přehledné tabulky vyjmenovaných slov ke stažení a k vytisknutí - nalepení nebo vložení do velkého sešitu, abyste se v případě potřeby měli, kam podívat. není opravdu nutné, abyste si to tiskli všichni - jen pro zájemce!
_________________________________________________

Pondělí 18. 5. 2020

Pro dnešek jsem připravila hodně rozsáhlý materiál na téma umělá - moderní pohádka. Takže se tento týden vydáte do říše pohádek. Vše je připraveno v edupage. Neposílám nic na pátek, tudíž si vše můžete hezky rozložit do celého týdne. Část věcí jsou opět rozšiřující informace pro zájemce, tedy pro ty, koho pohádky třeba baví, nebo pro ty, kdo by rádi večer s nějakou usínali. 
Víte, že se nemusíte  učit žádné životopisy nazpaměť. Tyto informace jsou připojeny především proto, abyste nemuseli hledat informace o tom, "kdožebožecože" je to za člověka a co ještě napsal, když by vás autor zaujal. Pokyny máte také přímo u materiálu.
Kvízové otázky, které jsou v materiálech, mi prosím, pokud můžete, vyplňte také přímo v edupage.
__________________________________________________

Pátek 15.5.2020

Dodat čtenářské listy - kdo ještě neučinil. Ten, kdo má splněno, má volno.
_________________________________________________

Čtvrtek 14. 5. 2020

V edupage je připravena lekce na téma antonyma. (Zařazeno v materiálech k prostudování - v prezentacích.)
Součástí je teoretický základ, procvičování a na třech krátkých úkolech v básni Jiřího Žáčka uvidíte, zda jste látku pochopili.
_________________________________________________

Středa 13. 5. 2020

V edupage je připravena lekce na téma synonyma. (Zařazeno v materiálech k prostudování - v prezentacích.)
Součástí je teoretický základ, procvičování a krátké ověření, jestli jste látku pochopili.


__________________________________________________

Pondělí 11.5.2020

Dnes jsem vám přichystala do edupage materiál, spíš pro pobavení, na téma ústní lidová slovesnost. Ačkoliv by se mohlo zdát, že ústní tradování (předávání textů ústně) je již minulostí, není to mu tak. I v současné době si některé texty předáváme ústně - třeba anekdoty (vtipy). Také v poslední době vznikají a šíří se různě poupravené texty klasických přísloví, rčení a pranostik. Vašim úkolem bude najít správné dvojice a jednu novou "rouškovou" variantu přidat (vymyslet).
Roušky jsou  aktuální téma nejen pro nás, ale také pro vládu, která o pravidlech nošení bude jednat právě dnes.
_______________________________________________

Pátek 8.5. 2020 - státní svátek

neučí se / odpočívá se / doplňuje se, co jsme nestihli
__________________________________________________

Čtvrtek 7.5. 2020


Slova jednoznačná a mnohoznačná
  • Slova jednoznačná mají jen jeden význam. Př. sklenička, kniha, plavání, sněhulák
  • Slova mnohoznačná mají více významů (ale věci či skutečnosti, které slova pojmenovávají, jsou si podobné). Př. jazyk (jazyk u boty / český jazyk), lístek (lísek do kina / lístek na tramvaj, lístek ze stromu)
Slova mnohoznačná vznikají na základě dvou postupů: 
  • metafory - přenesení slova na jinou skutečnost na základě podobnosti.
    Př. sedlo → horské sedlo (podobný tvar)
  • metonymie - přenesení slova na jinou skutečnost na základě vnitřních souvislostí.
  • Př. segedín – guláš pojmenovaný podle města Segedín (Szeged v Maďarsku).

Úkoly:
  1. Zamysli se nad větami: 
    Houba na tabuli voněla po houbách.
    Lístek na tramvaj spadl mezi lístky lípy.
    A vykulené oko spatřilo oko na silonkách.
    Ještě že nemáme jazyk jen v botě  a můžeme si to všechno vysvětlit. (zdroj: pancelcino.cz)
  2. Prostuduj prezentaci do s. 8., ke stažení ZDE.
  3. Vyzkoušej online cvičení - slova jednoznačná a mnohoznačná https://1url.cz/hzqZU
  4. Vypracuj krátký úkol, který potvrdí, že jsi látce porozuměl,  na edupage. 
 Něco navíc pro zájemce 
Zajímavosti+
Frazeologismy

K příkladu metonymie
Segedínský guláš: Víte jaký je rozdíl mezi gulášem a a perkeltem? 



__________________________________________________

Středa 6. 5. 2020

Začínáme novo kapitolu. V Nauce o slovu se budeme zabývat slovy, slovní zásobou, významem slov.

- Slovo je skupina hlásek tvořící ustálený celek a mající určitý ustálený význam, je označované za jednotku slovní zásoby.
Nauka o slovech a slovní zásobě se nazývá lexikologie.
Základní funkcí slova je POJMENOVÁVAT.
  • věcný význam slov (tzv.: lexikální) vyjadřuje, co slovo označuje.
Hlemýžď leze k houbě. 
hlemýžď – suchozemský plž
lézt – plazivě se pohybovat 
houba – útvar z rostlinných buněk
  • mluvnický význam (gramatický) vyjadřuje mluvnické kategorie ohebných slov
Hlemýžď leze k houbě. 
hlemýžď – p. 1., č. j., r. m. živ. 
leze – os. 3., č. j., zp. ozn., č. přít. 
k – předložka se 3. pádem 
houbě – p.3., č. j., r.ž.
Pouze věcný význam mají příslovce.
Především mluvnický význam mají předložky a spojky. 
Význam věcný i mluvnický mají ohebná slova.
- Sousloví je ustálené slovní spojení více slov, které však nesou společně s jeden význam. Obvykle je tvořené podstatným jménem a jeho přívlastkem, např. hraboš polní, kyselina mravenčí, růžové brýle) 
- Rčení je útvar lidové slovesnosti. Je to krátká průpovídka vyjadřující určitou životní zkušenost, např. „nechá si pro krejcar koleno vrtat“ či „má obě ruce levé“.

Úkoly:
  1. Opakování z předchozích ročníků -  stavba slova https://www.pravopisne.cz/2015/02/test-skladba-slova-12/
  2. Slovo, nauka o slovu a slovní zásobě - základní pojmy. Zamyslete se, jak byste vysvětlili, tyto pojmy žákovi z prvního stupně?
  3. Vyzkoušej se. Věcný význam slov https://www.umimecesky.cz/pexeso-vyznam-slov-predmety-1-uroven/143,
  4. https://www.umimecesky.cz/pexeso-vyznam-slov-lide-3-uroven/209
  5. Znáte slova, která se čtou stejně zepředu i zezadu? (Takové slovo se nazývá palindrom.)
    Podívejte s na video: https://edu.ceskatelevize.cz/palindromy-5e442272e173fa6cb524ac1d
  6. PS 23/4
Něco navíc pro zájemce (není nutné se učit)
Zajímavosti+

Lexikologie a její disciplíny aneb čím vším se nauka o slově zabývá

  • Popisuje způsoby tvoření nových slov- slovotvorba
  • Významem slov se zabývá sémantika.
  • Původ slov zkoumá etymologie.
  • Ustáleným slovním spojením  se věnuje frazeologie.
  • Původ a zákonitosti tvorby vlastních jmen řeší onomastika.
  • Nauka o slovnících se jmenuje lexikografie.
  • Nová slova řeší neologie.
  • Místními jmény se zabývá toponomastika.
  • Existuje také nauka o jménech lidských produktů (značek, budov, výrobků …)
  • Nářečí řeší dialektologie – nauka o nářečí
  • Slang a  argot - slangologie 
  • Profesní mluva - terminologie

Video s výkladem k tématu. (odborné)


___________________________________________________

Pondělí 4. 5. 2020

Prace s literárním textem.
Na školní výlet se v tomto školním roce pravděpodobně nepodíváme. Podívejte se tedy alespoň na text Jaroslava Haška s názvem Školní výlet. Text povídky ke stažení ZDE. Pracovní list byl zadán přes edupage a na vypracování máte 14 dní, tj. do 17.5. Opět je možné získat za 80% správných odpovědí motivační jedničku.

_____________________________________________________
duben
_____________________________________________________

Pondělí 27. 4. 2020 až čtvrtek 30. 4. 2020
(pátek 1.5. je VOLNO -  státní svátek)

Konec dubna, poslední dubnový týden, bude pro ty, kdo pravidelně úkoly plnili, odpočinkový. Ti, kdo naopak práci v pravidelných dávkách nedělali nebo nestíhali, mají tyto dny prostor k dokončení chybějících úkolů. V květnu začínáme novou kapitolu učiva - bude nás čekat učivo o slovech.
Úkoly pro tento týden: 
1. Zkontrolovat si, zda mi něco nechybí. (Mnozí jistě nestihli všechno.)
2. Doplnit chybějící. (Nemám u některých vyplněné testy na edupage.)
3. Číst nebo poslouchat audioknihy (a připravit čtenářský/é list/y).  Za 2. pololetí máte mít 4 tituly (k 15.2., 15.3., 15.4., 15.5.) Vzhledem k uzavření knihoven a omezení pohybu, je možné čtené knihy nahradit poslechem literárních děl. 
Tipy na knihy zdarma ke stažení: 
Databáze knih: https://www.databazeknih.cz/eknihy-zdarma-ke-stazeni (je zde filtr - můžete si vybrat třeba nabídku dívčích románů, detektivek  - zde je váš oblíbený Holmes, dobrodružné)
Literární doupě: http://ld.johanesville.net/dila

________________________________________________

Pátek 24. 4. 2020 - sloh

Životopis fiktivní (vymyšlené postavy).
Napište životopis postavy, kterou jste sami stvořili. Nedávám žádné omezení, ale trochu autocenzury by u některých z vás neškodilo. Životopisy můžete tvořit strukturované třeba ve formuláři, který jsme si ukázali minulý týden, nebo normálně napsat na papír. Další možností je napsání životopisu nestrukturovaného  - tedy v odstavcích. 
nezapomeňte, že každý životopis má mít nějaké základní osobní údaje, informace o vzdělání a pracovních zkušenostech, přehled jazyků, které ovládá a dnes se hodí i informace, o tom, jak daný člověk umí třeba s počítačem.
Životopisy vašich postav přidejte na padlet do sekce ČJ sloh. (Nepište své jméno, zatím. Ostatní zkusí hádat, kdo je autorem.) Na padlet můžete nahrát fotku i soubor.
Pro inspiraci přidávám ukázky textů z knihy Jana Jíchy Ředitel a hydra. Kniha je satira určená dospělým, ale životopisy učitelů z kouzelnické školy v Beďarech by mohly pobavit i vás.



_______________________________________________________

Čtvrtek 23. 4. 2020 - mluvnice

Dnes mám pro vás připraveno jen a pouze procvičování psaní interpunkce.
2. Více jevů v textu, včetně souvětí s větami vloženými. (Připomínám, že věty vložené se oddělují čárkami z obou stran.) https://www.pravopisne.cz/2012/09/doplnovani-carek-pro-6-9-rocnik-zs-14/
3. PS 54/1 Doplnit čárky a vypsat několikanásobné větné členy. (Několikanásobné větné členy jsme řešili naposledy 15.4.. Kdo si nepamatuje, připomene si.)
Příklad:  věta 1. Loňské soutěže  se zúčastnili Poláci, Němci, Rakušané a Češi. Na řádek č. 1 tedy vypíšu Poláci, Němci, Rakušané a Češi.
4. PS 54/2 Kvíz. Klidně si pomozte internetem při hledání správných odpovědí. Na volné linky doplňte slova a při tom si uvědomte, že se jedná o několika násobné členy.



___________________________________________________

Středa 22. 4. 2020 - mluvnice

1. Připomeňte si video z minulého týdne. Na jaké zvláštnosti jste narazili?  https://youtu.be/yokltkAkbxk
2. Podrobně se podíváme na výrazy, které se volně připojují k větě. Mohou být její součástí, ale když je vypustíme, smysl hlavního sdělení zůstane. ( Zjednodušeně řečeno - Obvykle se je jedná o "doplňující" informace nebo nás daná slova informují o tom, co si myslí mluvčí, případně se jedná o zdůraznění.)

Zápis a vysvětlení:
Psaní čárky ve větě jednoduché - část 2
Čárkou se oddělují výrazy, které jsou volně připojené k větě nebo jsou do věty vloženy.
Přívlastek volný - jestliže jej vypustíme, nemění se smysl věty.
Příklad:
Jeho automobil, sloužící mu téměř dvacet let, byl ve velice dobrém stavu.

Přístavek volný, stojící za rozvíjeným výrazem, zpravidla označuje výčet předchozího výrazu nebo stejnou skutečnost jako předchozí výraz. Oddělujeme jej čárkou.
Může být jednoslovný i víceslovný. Může být uvozován slovy totiž, a to.
Příklad:
Bedřich Smetana, světoznámý hudební skladatel, byl hluchý.
Samostatný větný člen - jedná se o jedno nebo více slov slov "vysunutých " obvykle před větu.
Příklad:
Radim, ten už dnes nepřijde.
Malý domeček, ten vypadal pohádkově.
Vsuvka je slovo nebo slovní spojení, které souvisí s obsahem věty, ale mluvnicky není do věty začleněna. Nezávisí na žádném větném členu. Vsuvky oddělujeme od ostatních vět čárkami.
Ustálené jednoslovné výrazy jako: prosím, tuším, myslím se čárkou oddělovat nemusí.
Příklad:
Naposled jsem ho viděl, zdá se mi, loni o prázdninách.
Já jsem na to, musím se přiznat, zapomněla.
Znali ho, tuším, jen několik dní.
Jednou v zimě, bylo to na jeho narozeniny, jim bouchla kamna.
3. Procvičte si psaní čárek ve cvičení. Nejprve se přesvědčte, že jste se úspěšně zaregistrovali. Návod a začlenění do třídy máte na virtuální nástěnce na padletu a v pondělím e-mailu.
4. PS 51/1 Doplňte čárky, přívlastky volné podtrhněte.

_________________________________________

Pondělí 20.4. - literatura

Dnešní literatura bude opět poslechová. Na stránkách Českého rozhlasu je nyní dostupná rozhlasová hra ne motivy povídky Marka Twaina Milionová bankovka. https://www.mujrozhlas.cz/rozhlasova-hra/milionova-bankovka-co-byste-si-pocali-s-nenadalym-bohatstvim
Pro pozorné posluchače je opět připraven kvíz v edupage (za správně vyplněný test můžete dostat 1, horší známky nebudou).
Které tři věci, byste si chtěli pořídit za milionovou bankovku vy? 
Odpovídat můžete prostřednictvím odkazu https://www.menti.com/7tuipqznf8
Výsledky (anonymní) uvidíte na 

(Mark Twain, vlastním jménem Samuel Langhorne Clemens, byl americký novinář, spisovatel a humorista. Vyrůstal v Hannibalu v Missouri, které mu později poskytlo předobraz pro dějiště jeho nejznámějších knih Dobrodružství Toma Sawyera a Dobrodružství Huckleberryho Finna.) 

__________________________________

Pátek 17. 4. 2020 - sloh

Strukturovaný životopis.
Pro dnešní úkol budete potřebovat přístup na PC, protože vyplňování dotazníku pro tvorbu strukturovaného životopisu je mnohem jednodušší a pohodlnější na počítači. 
1. Otevřete si stránku http://www.europass.cz/
2. Klikněte na žluté tlačítko v modrém poli - Napsat životopis. (Nikam se nepřihlašujte, není to nutné. Nebojte se, že by byly vaše údaje zneužity, neukládáte je nikam jinam, než po skončení vyplňování zpět do svého PC).
3. Postupujte dle jednotlivých pokynů.
Nahrála jsem vám komentář pro vyplnění na video.
4. vyplněný formulář nepublikujte, ale stáhněte si do svého počítače. Hurá, máte hotov svůj první strukturovaný životopis. Kdybyste ho chtěli za čas znovu upravit, stačí uložený soubor znovu do prostředí nahrát a zaktualizovat údaje. 
5. Svůj životopis mi neposílejte, příští týden se podělíte o životopisy fiktivní (vymyšlené) postavy a ty už si sdílet budeme, neboť nebudou obsahovat citlivé pravdivé údaje.

__________________________________

Čtvrtek 16. 4. 2020 - mluvnice


Interpunkce (psaní čárek ve větě jednoduché) - procvičování učiva 
1. Podívejte se na videolekci a vyzkoušejte, všechny úkoly tak, jak vás provází lektorka (V okamžiku, kdy vás lektorka vyzve, abyste si zastavili video a věty napsali, tak to opravdu udělejte. Použijte procvičovací sešit.). Ve videu zazní i nové informace:  vsuvka, vytčený větný člen, přístavek, těsný a volný přívlastek (přívlastek  postupně rozvíjející a několikanásobný jsem už řešili v PS na straně 50). Lektorka vám ve videu nová pravidla představí a příští týden si vše ještě znovu podrobně probereme, procvičíme a zapíšete do velkého sešitu. 



2. Podle učebnice na straně 129 připomeňte, co jsou několikanásobné větné členy. Žlutý rámeček (přečíst). 
3. Na straně 130 ve cvičení 3 doplňte čárky v několikanásobných větných členech. Napište si cvičení do procvičovacího sešitu.
4. Vyzkoušejte, kde byste čárky psali a kde ne, ještě jednou online. 

__________________________________________________________________

Středa 15. 4. 2020 - mluvnice


Interpunkce, konkrétně psaní čárek ve větách, jsme již trénovali u souvětí. Kdo, si potřebuje ověřit, zda pravidla nezapomněl, nechť se podívá zpět na 2.4.2020. Dnes se zaměříme na psaní čárky ve větě jednoduché. Ano, i sem čárky patří. Někdy. Někdy ano, někdy ne. Nicméně jsou velmi důležité, protože, ač jsou čárky malé, mohou významně změnit význam celého projevu.
1.  Podrobné vysvětlení, proč je potřeba při psaní čárek přemýšlet,  naleznete v článku  https://www.mojecestina.cz/article/2017020902-proc-se-ucit-pravidla-pro-psani-carek, který si pozorně přečtěte. 

2. Zamyslete se nad dvojicemi vět, kde (ne)psaní čárky mění význam. Kde čárka mění zcela obsah sdělení, kde vzniká vtip, kde sexuální narážka? 

Omilostnit, ne potrestat.
Omilostnit ne, potrestat.

Pojďme jíst, děti!
Pojďme jíst děti!

Válku ne, mír!
Válku, ne mír!

Potkal jsem na chodbě malíře, kteří nesli štafle, a uklízečku.
Potkal jsem na chodbě malíře, kteří nesli štafle a uklízečku.

Prý si koupí psa, který neštěká a naučí se anglicky.
Prý si koupí psa, který neštěká, a naučí se anglicky.

Ředitel školy kradl, rodiče jsou v šoku.
Ředitel školy kradl rodiče, jsou v šoku.

Čtyřprocentní, sleva jen pro vás!
Čtyřprocentní sleva jen pro vás!

René, hoří!
René hoří!

Prší pionýři!
Prší, pionýři!

Kdyby to osel, pohnojil a pokropil už včera, měl by hotovo.
Kdyby to, osel, pohnojil a pokropil už včera, měl by hotovo.

Malá domů.
Malá, domů!

Tvoje stará pila leží ve sklepě.
Tvoje stará pila, leží ve sklepě.

Jak ti chutnalo to kuřecí vole?
Jak ti chutnalo to kuřecí, vole?

Jiří, Hanka svádí ve stohu starostu!
Jiří Hanka svádí ve stohu starostu!

Když to všechno vypije a sní, Petra bude volná.
Když to všechno vypije a sní Petra, bude volná. 

(Titulek z tisku)
Premiér by nejradši měl hovězí, parazity kosí mor a nejrůznější druhy rakoviny.
Premiér by nejradši měl hovězí parazity, kosí mor a nejrůznější druhy rakoviny.

3. Zápis do sešitu 
Psaní čárky ve větě jednoduché - část 1
1. Čárkou se ve větě oddělují několikanásobné větné členy.
  • Pavel, Jirka, Alena a Petra se sešli před kinem.
  • Učíme se sčítat, odčítat, násobit a dělit.
  • Ve vodě děti výskaly, dováděly a skákaly.
  • Dívky nejen cvičily, ale i tancovaly.
2. Oslovení je skupina slov nebo slovo, které označuje, ke komu se obrací řeč. Oslovení na začátku nebo na konci věty oddělujeme čárkou.Jestliže je oslovení uprostřed věty, oddělujeme jej čárkou z obou stran.
  • Děti, pojďte posvačit.
  • Za to ti ručím, Petře.
  • To si musíš, milý Petře, zařídit sám.
    3. Citoslovce není zpravidla větným členem a nespojuje se s jiným členem ve skladební dvojici. Citoslovce zpravidla oddělujeme od věty čárkou.
  • Au, bolí mě rameno.
  • Haló, slyšíte mě někdo. 
  • Ach, to je dálka
 Čárku nepíšeme, jsou-li větné členy několikanásobné v poměru slučovacím (tzn. jde o  "obyčejné" spojení dvou a více informací) a jsou spojeny spojkami a, ani, i, či, nebo, anebo
  • V obchodě měli rajčata i papriku.
  • Budeme zpívat a tancovat.
    Čárku nepíšeme v některých ustálených případech.
  • Široko daleko nic nerostlo.
  • Střílel hlava nehlava.
  • Prošel les křížem krážem.

4. Kdyby vás zajímalo, kde se vzaly interpunkční znaménka, poslechněte si krátké audio.

______________________________________

Středa 8. 4. 2020 - mluvnice

Na středu máte v edupage přichystaný pracovní list tématicky spojený s Velikonocemi. Nebude úplně snadný, protože se vztahuje k souhrnnému opakování napříč učivem mluvnice a ještě zkoumá porozumění textu. Můžete jej vypracovávat se sešitem, učebnicí a vším, co máte po ruce. Ti z vás, kdo uvažují o přijímacích zkouškách na SŠ v 9. třídě, by měli být velmi pozorní. Typově se objevují podobné úlohy. Známkování testu je nastaveno na 1, 2, 3 (4 a 5 nedostanete). Při doplňování volných polí, dbejte na pravopis (háčky, čárky, mezery, velká a malá písmena). Automatické nastavení vyhodnocuje i překlep jako chybu.

____________________________________

Pondělí 6. 4. 2020 - literatura

Vím, že vás už ve škole v čítance zaujala ukázka od autora slavných detektivek A.C. Doyla.
Proto tento týden využijte možnosti, která potrvá omezenou dobu, a poslechněte si rozhlasovou hru  Škola v opatství. V edupage máte připravený kvíz pro pozorné posluchače, za jehož úspěšné absolvování získáte motivační jedničku.
Takže ještě jednou, jak nejlépe postupovat:
1. Otevřít si kvíz na edupage, abyste věděli, čeho si při hře všímat.
2. Poslechnout rozhlasovou hru, ve které Slavný Sherlock Holmes a jeho přítel doktor Watson pátrají po synovi bohatého vévody. Ten záhadně zmizel z internátní školy.
3. Vyplnit kvíz na edupage. Všechny odpovědi vyplynou nebo přímo zazní v rozhlasové hře. 

__________________________________

Pátek 3. 4. 2020 - sloh

Duben přináší nové téma. Řešit budeme praktickou záležitost, se kterou se v životě zřejmě každý setká. ŽIVOTOPIS.
Podíváte-li se jen na samotné slovo "životopis", je jasné, že vzniklo spojením dvou původně samostatných slov  "život" a "psát". Je tedy patrné, že tento slohový útvar si klade za cíl popsat život. Stručně, jasně, přehledně (Tedy pokud zrovna nebudete spisovatelé, kteří se pustí do životopisného románu.)  S největší pravděpodobností budete nuceni ve svém životě napsat tzv.strukturovaný životopis, který zaměstnavatelé vyžadují, když se člověk uchází o práci.
1. Porovnejte souvislý a strukturovaný životopis v ukázkách v učebnici na str. 168.
2. Přečtěte si důležité informace ve žlutých rámečcích na str. 169
3. Podívejte se na video, které shrnuje, jak by měl životopis vypadat. Vzhledem k tomu, že vy ještě žádné oficiální pracovní zkušenosti nemáte, nahraďte si v následujícím videu přídavné jméno "pracovní" slovem "studijní". https://youtu.be/c_AsT6Rsvm0

4. Udělejte si z prvního žlutého rámečku na str. 169 stručný výtah nebo výpisky do sešitu, kam si píšete slohové poučky.

_____________________________

Čtvrtek 2. 4. 2020 - mluvnice


Navážeme na učivo z minulého týdne - souvětí. Dnes se detailněji podíváme na psaní interpunkce, konkrétně čárek. 
1. Vy víte, že věty v souvětí se čárkami oddělují. Ale jak poznat, kolik je v souvětí vět? Klíčem je přísudek. Zjednodušeně lze říci, že kolik najdete v souvětí přísudků, tolik bude mít souvětí vět.
Je nutné si však uvědomit, že přísudek se ne vždy rovná jedno sloveso. Připomeňte si podle zápisu ve velkém sešitě druhy přísudků.
2. Podívejte se na video. Je zaměřené na druhy vedlejších vět, ale vy se soustřeďte na to, jak je vysvětlováno vyhledávání přísudků. Většinu vedlejších vět byste ovšem také již měli umět poznat (až na VV příslovečnou podmínkovou a VV doplňkovou). https://youtu.be/A4ux8tXkpOw


3. Vyzkoušej si ve dvojici on-line cvičení, kde psát čárku.

__________________________________________

Středa 1. 4. 2020 - mluvnice


Učitel: Milí žáci. Dnes bude náročná čeština! 
Učitel: Apríl!

Dnes je den poťouchlostí...tak se nenechte napálit.

1. Přečtěte si články z o vzniku aprílu z různých zdrojů.
tyden.cz:  https://www.tyden.cz/rubriky/relax/zabava/uz-po-staleti-si-z-druhych-delame-blazny-kde-se-vzal-april_423846.html
flowee.cz: https://www.flowee.cz/clovek/4082-lucifer-se-32-brezna-prestehoval-do-pekla-a-zacal-april
tv.nova.cz: https://tn.nova.cz/clanek/magazin/historie/kalendarium/proc-slavime-aprila-vlastne-jen-omylem.html
2. V Edupage máte připravený krátký test, vyplývající z těchto textů. Tj. ověří, jak umíte s textem pracovat a co jste se dnes dozvěděli. Ne, to není apríl.

___________________________________________

březen
_______________________________________________________________________

Pondělí 30. 3. 2020 ČJ - literatura

O knihovnách prakticky - tak by se dala nazvat dnešní hodina literatury. Dnes nebudete ani mnoho číst a ani mnoho psát - tedy psát nebude asi vůbec. Budete rovnat svou knihovničku. Každý z vás je  pravděpodobně majitelem nějaké knihy. Ten, komu osud žádnou vlastní knihu nenadělil, má alespoň zapůjčené učebnice. Dnes, resp. tento týden, své knihy budete rovnat. Věřím, že tím uděláte radost i svým rodičům. 
Postup: 
1. Trocha teorie.
2. Úklid před tříděním.
3. Třídění.
4. Úklid po třídění.
5. Fotodokumentace. (dobrovolné)

1. Teorie
Všechny knihovny (ať už městské, krajské, vědecké) používají k tomu, aby se čtenáři i knihovníci v  knihách vyznali, třídění. Oddělují literaturu uměleckou (beletrii) a literaturu naučnou. Některé knihovny mívají i několik oddělení, obvykle to bývá oddělení pro dospělé a oddělení pro děti a mládež.
Knihy umělecké literatury jsou rozděleny na beletrii (prózu a poezii). Aby knihy čtenáři dobře našli, jsou uspořádány abecedně podle příjmení autora.
Odborné knihy jsou členěny do sekcí dle tzv. Mezinárodního desetinného třídění. Každá oblast vědění, se ukrývá pod číselným kódem. Každá odborná kniha je pak opatřena číslem, které zpřesňuje hledání. Na příklad se můžete podívat ZDE

Základem je  rozdělení do kategorií:
0 Všeobecnosti. Počítače.
1 Filozofie. Psychologie. Morálka.
2 Náboženství.
3 Společenské vědy.
4 - (neobsazeno)
5 Matematika. Přírodní vědy.
6 Lékařství. Užité vědy. Technika. Zemědělství. Průmysl.
7 Umění. Zábavy. Sport.
8 Jazykověda. Literatura. Písemnictví.
9 Archeologie. Vlastivěda. Geografie. Životopisy. Dějiny.

2. Úklid před tříděním
V případě, že jste svou knihovničku dlouho neuklízeli, připravte si prachovku nebo vysavač. Zbavte prachu horní hrany knih (vysajte nebo oprašte). 

3. Třídění. 
a) Ještě než začnete vyndávat knížky z polic, rozmyslete si, jak je budete třídit. Již při vyndávání knížky třiďte minimálně do dvou kategorií – oddělte odbornou literaturu od krásné (próza a poezie). Poté, co vyndáte knížky z polic, nezapomeňte od prachu utřít i poličky.
b) Zamyslete se, zda některé knížky už pro vás nejsou příliš dětské (leporela, první čtení atp.), ty pak umístěte stranou do "vašeho dětského oddělení", které může přestavovat část poličky, do které se vám hůře dostává (ale vám to nevadí, protože sem moc často chodit nebudete).
c) Prohlédněte si místo, kde své knihy uchováváte. Která část police/poliček/knihovničky bude nejvhodnější pro umístění odborných knih a učebnic? Kterou naopak vyhradíte románům, komiksům a básničkám? 
d) Začněte umísťovat knížky na jejich nové místo.
Uměleckou literaturu je ideální třídit abecedně podle příjmení autorů, čímž si usnadníte orientaci při hledání.
Odbornou literaturu (naučné knihy) rozdělte podle oboru, přihlédnout také můžete k váze a rozměru knihy. Zohlednit můžete také fakt, jak často danou knihu používáte, a tyto knihy uložit úplně zvlášť na místo, kde je budete mít hned po ruce. Mohou to být různé učebnice, encyklopedie a slovníky.
Je logické, že velké a těžké knihy by měly mít své místo ve spodních policích a menší nebo málo používané knihy v těch vyšších. Knihy ukládejte vertikálně ("na stojačku") a hřbetem ven.

4. Úklid po třídění.
Ukliďte nepořádek, který jste při třídění knih udělali. Možná to budou vypadané poznámky, okousané záložky atp. Znovu vyluxujte, protože obvykle ne každý den se utírá prach vzadu za knihami seřazenými v knihovničce.

5. Dobrovolné. Hezky uspořádané knihy vyfotografujte a můžete mi tento snímek poslat, jako důkaz splněného úkolu. Jednak získáte bonus v edupage, za druhé se ve svých knížkách lépe vyznáte a v neposlední řadě si myslím, že za příspěvek k předvelikonočnímu úklidu vás ocení i rodiče.

_________________________________________________________________

Pátek  27. 3. 2020 ČJ - sloh

Dnes navážeme na práci s textem, který jste již prostudovali minulý týden. Pokusíte se z něj udělat výtah.
1. Nejprve si poznamenejte do sešitu, kam si děláte poznámky ke slohovým útvarům. Udělejte si zápis: 

Výtah
- Je stručný obsah z vybraného textu.
- Dodržuje strukturu textu, tedy osnovu původního materiálu. 
Zatímco osnova je tvořena pouze hesly, výtah píšeme celými větami, ve kterých jsou zhuštěně zaznamenány hlavní myšlenky daného textu. Výtah podává stručný, ale souhrnný obsah textu (osnova pouze náznakově zachycuje jeho jednotlivé úseky).
- Zachovává posloupnost (jak jdou informace za sebou), aby byly myšlenky reprodukovány v nezměněném pořadí.
- Od výpisků se liší zejména v tom, že zachycuje jak nejdůležitější myšlenky, tak přehledně vystihuje stavbu celého textu.
- Výsledný výtah by měl obsahovat i zdroj.

2. Práce s textem 
a) Vezměte si text o používání roušek. 
b) Od některých z vás mi přišly velmi pěkně zpracované osnovy, jiným dost neseděly počty odstavců a body v osnově. Podívejte se jak jste na tom vy, případně si strukturu své osnovy upravte (Pokud máte odstavce pojmenované trochu jinak, nevadí to.).  Struktura osnovy by měla vypadat přibližně následně: 
Osnova:

1) Úvod:
a) Nošení roušek v době pandemie
b) Důvod používání roušek

2) Stať:
a) Jednorázové roušky
b) Šité roušky
c) Praní látkové roušky
d) Uchování a péče o látkové roušky
e) Ochrana látkovou rouškou
f) Respirátory

3) Závěr: Dodržování pokynů
c) Z textu udělejte výtah.
Postupujte následně:
- Vždy si přečtěte bod osnovy a k tomu příslušný odstavec.
- Daný odstavec zkraťte na polovinu. Pozor, nelze to udělat tak, že necháte jen půlku odstavce a věty z druhé poloviny smažete! Věty musíte říci jinak (přeformulovat), zhustit informace v nich obsažené. - Takto zpracujte všechny odstavce v textu, postupně jak jdou za sebou.
Př.:
Nejen Česká republika, ale možná celý svět se kvůli pandemii koronaviru zahalil do roušek všech možných druhů. Důvod je jednoduchý - nošením roušek chráníme osoby v našem okolí před kapénkovou nákazou od nás samých, možná infikovaných.
(Jedná se o dvě věty na čtyřech řádcích. Vyjádřete obsah jednou větou na dva řádky.)
- Váš text si projděte ještě jednou a ještě jednou zkraťte své věty stejným způsobem. Tam, kde máte dvě věty, napište jen jednu. Kde máte větu jednu, udělejte ji  ještě kratší.
- Musíte psát vždy věty. (Věta obsahuje sloveso.)
- Informace: Původní text bez nadpisu a větou pod ním (tzv.: perexem) obsahuje 499 slov. Váš výsledný text by měl obsahovat mezi 100 až 200 slovy. Protože pravděpodobně používáte různé typy textových dokumentů, kontrolu rozsahu vašeho zkráceného textu můžete udělat na http://www.pocet-znaku.cz/

Pracovat můžete na počítači, ale samozřejmě také do sešitu nebo na papír. Z mé zkušenosti se však při zkracování textu (tvorbě výtahu) pracuje lépe na PC.

 d) Vaše výtahy mi pošlete e-mailem, nejlépe do konce příštího týdne,nebo alespoň někdy. Kdo píše do sešitu, stačí fotka. Děkuji. Předmět e-mailu ČJS 7C 27.3.



________________________________________________

Čtvrtek 26. 3. 2020 ČJ - mluvnice

Ve středu jste řešili vedlejší a hlavní věty v souvětí podřadném. Jen pro zopakování: vedlejší věta obsahuje spojovací výraz (spojku, vztažné zájmeno, vtažné příslovce). Zopakujte si druhy spojovacích výrazů podle prezentace http://old.zsnamesti.cz/dum/VY_32_INOVACE_636.pdf

1. Zápis do sešitu

Souvětí= spojení dvou i více vět, vyjadřuje složitější myšlenku nebo více myšlenek
Druhy vět v souvětí: 
věta hlavní – mluvnicky nezávislá, nelze se na ni jinou větou zeptat 
věta vedlejší – mluvnicky závislá na jiné větě, zastupuje větný člen jiné věty, ptáme se na ni otázkou spojenou s větou řídící.
vedlejší věty jsou připojeny
 spojkou podřadicí (aby, jakmile, až, než, nežli, zatímco, když, kdyby, pokud, protože, poněvadž, jelikož, jestliže, -li, přestože, ačkoli, třebaže, i když, ač, že.) 
vztažným zájmenem (kdo, co, jaký, který, čí, jenž) nebo vztažným příslovcem (kdy, kde ap.) 
Před těmito spojovacími výrazy se píše ve větě čárka.

2. Spojky podřadící a spojovací výrazy se naučte.
(FAQ: 1. Proč? Abyste věděli, kde se píší v souvětí čárky.  2. Jak? Normálně, nazpaměť. 3. Záleží na po řadí, v jakém se spojky budu učit? Ne. Pouze dodrž rozdělení na spojky, vztažná zájmena a vztažná příslovce. 4. Nevíte, co znamená zkratka FAQ? A FAQ is a list of frequently asked questions.)

3. Navážeme na učivo o příslovečném určení místa, času, způsobu a míry. Vyzkoušíte si určování druhů vedlejších vět v on-line učebnici.
Vypracujte cvičení v online učebnici 1-5. Sami si své odpovědi vyhodnoťte.



____________________________________________________________

Středa 25. 3. 2020 ČJ - mluvnice

Pracujte dnes s pracovním sešitem k učebnici. Pozorně čtěte zadání, protože ne vše budete děla. Něco by potřebovalo podrobnější vysvětlení, které teď není úplně dobře možné. Tématem V SEŠITĚ je PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ ZŘETELE, PŘÍČINY, ÚČELU A PODMÍNKY A PŘÍPUSTKY. V 7. třídě budu ráda, když dobře zvládnete PU MÍSTA, PU ČASU, PU ZPŮSOBU  a PU MÍRY. Zřetel, příčinu, účel atd.. si přiblížíme někdy v dalších letech. Nicméně cvičení v PS využijeme. Takže ještě jednou - čtěte pozorně upravená (krácená) zadání.
1. PS 47/1 a) text si přečtěte, ale druhy příslovečných určení ani vedlejších vět neřešte. b) určete podmět a přísudek v uvedené větě c) vynechte d) vynechte e) určete podtržený větný člen
2. PS 47/2 Podtrhněte vlnovkou věty vedlejší. Druh neurčujte.
3. PS 48/1 Nahraďte vyznačené větné členy vedlejšími větami, vedlejší věty podtrhni vlnovkou. Vzor: Tady autobus staví jen na znamení. ► Tady autobus staví, jen když mu dá někdo znamení.

______________________________________

Pondělí 23. 3. 2020 ČJ - literatura

Krásný nový týden! Sliby se musí plnit, takže jak sem nastínila minulé pondělí, kdy jste měli práce více, dnes mírný oddech. Čeká vás dílna čtení, tentokrát zaostřená na jazykové prostředky.
1. Najděte si knížku - beletrii. (Klidně tu, co máte právě rozečtenou.)
2. Pohodlně se usaďte, položte...jak vám to vyhovuje. Podívejte se na hodinky a začněte číst.
3. Čtěte cca 20 minut. Při čtení si všímejte, jakým jazykem se autor vyjadřuje, jak hovoří postavy (spisovně, nespisovně, používají slang, nebo naopak odborné termíny, objevují se zkratky a zkratková slova, slova z cizích jazyků...?)
4. Zápis do literárního sešitu dle zvyklostí z dílny čtení.

                                                  datum
Čtenářská dílna č. 5
příjmení, jméno autora: název knihy
strany od - do

Zaostřeno na JAZYK.
Minimálně ve třech větách popište jazyk, který autor v textu používá. Napište, proč si myslíte, že se vyjádřil právě tak. (Kdo neví, jak začít...např.: Vypravěč používá v této knize spisovnou češtinu, protože.... Hlavní postava, kterou je....., mluví v přímé řeči občas ......, protože...... )
 5. Dobrovolné: Kdo zápis vyfotí a pošle e-mailem s předmětem ČJL 7C 23.3., zapíšu mu známku za aktivitu (tj. splněný úkol).


______________________________________________

Pátek 20. 3. 2020 ČJ - sloh

Dnes je pátek, tedy sloh, proto jsem vám připravila práci s textem na aktuální téma. 
Text ke stažení v textovém editoru ZDE a stejný text v PDF ZDE (PDF zvolte, pokud pracujete na telefonu a je pravděpodobné, že by se vám text špatně zobrazil. Budete potřebovat poznat, kde začínají a končí odstavce.) 
1. Text si pozorně přečtěte. Sledujte, jak je text členěn.
2. Zpracujte osnovu textu. Nezapomeňte, že každý text má úvod, stať a závěr. V rozsáhlejších textech, mohou mít úvod i závěr více odstavců. Body v osnově píšeme s velkým písmenem, neměly by to být věty, takže bez tečky na konci.
3. Zpracovanou osnovu osnovu mi zašlete e-mailem do příštího čtvrtka (stačí). Do předmětu uveďte ČJ S 20.3. Příští týden s textem budeme pracovat dále.

_____________________________________________

Čtvrtek 19. 3. 2020 ČJ - mluvnice

1. PS 45/3
Úkol si rozdělte na 2 části. Nejprve podtrhněte věty vedlejší. Jak je v souvětí poznám? 
* Přečtu si souvětí. Podívám se, kde se nachází čárka. Je za čárkou spojovací výraz? 
Spojovací výraz může být:
a) spojka podřadící, spojuje větu hlavní a vedlejší (např. že, protože, když,..... ....http://www.ucirna.cz/cestina/spojky_podradici.php),
b) vztažné zájmeno (kdo, co, který, jaký, čí, jenž)

* Pokud za čárkou následuje spojovací výraz, jedná se o větu vedlejší. Jestli spojovací výraz za čárkou není, hledejte na začátku první věty souvětí. Našli jste ho? Vedlejší věta obvykle obsahuje spojovací výraz.
Př.: Vše bylo připraveno tak, jak se sluší a patří. (za čárkou je spojka "jak", tudíž věta vedlejší je "jak se sluší a patří".) Čím častěji nás navštívíte, tím větší budeme mít radost. (Při spojení vět pomocí čím - tím, apod. je věta hlavní ta, která obsahuje - odkazující zájmeno "to".)

* Když mám věty hlavní a věty vedlejší rozlišené, teprve pak budu řešit jejich druh.  Na VV příslovečné způsobové se ptám otázkou JAK? Na VV příslovečné měrové se ptám otázkou JAK MOC/HODNĚ, DO JAKÉ MÍRY? 

2. PS 46/2 Doplňte celé věty podle vzoru. PU prostředku je obvykle nějaká věc, která nám umožňuje danou činnost provádět. Například: Jeli jsme autem. (Dopravní prostředek.)

3. PS 46/3 Doplňte PU původce děje. Pozor, dobře si přečtěte otázku. Asi budete muset v některých případech správnou odpověď googlit.

_____________________________

Středa 18. 3. 2020 ČJ - mluvnice

Právě se učíte týden sami. Vyžaduje to velkou disciplínu, tak držím palce, ať to zvládáte.
Dnes budete potřebovat velký školní sešit kvůli nahlížení do zápisů a pracovní sešit.
1. Zopakujte si se sešitem, co už o příslovečném určení umíte na https://www.pravopisne.cz/2014/12/test-na-urcovani-prislovecneho-urceni-2/.
2. PS 44/3 Nahraďte vyznačené kurzívou napsané větné členy (slova) větami vedlejšími. Tj. Máte vytvořit souvětí (Souvětí podřadné obvykle obsahuje nejméně 2 věty - 2 slovesa v určitém tvaru, spojku a čárku).  Př.: Po několikadenním silném dešti hladina řeky stoupla. ► Poté co několik dnů pršelo, hladina řeky stoupla.
3. PS 45/1 Doplňte do každé věty nejméně 3 různá příslovečná určení způsobu.
Př.: Seď potichuzpříma a bez hnutí.

____________________________________________

Pondělí 16. 3. 2020 ČJ - literatura

Dobré pondělní ráno. Kdy jindy je lepší čas na pohádku, než v pondělí ráno, v den, kdy není škola?
Tak pojďte a poslouchejte.
Naše slavná spisovatelka  Božena Němcová, letos slaví významné výročí, tak si ji připomeňme.
1. Nejprve si zkuste kvíz, jak dobře znáte slavné pohádky, které sepsala B. Němcová.
Kvíz najdete pod odkazem.
https://dvojka.rozhlas.cz/kviz-jak-dobre-znate-pohadky-bozeny-nemcove-8144196

2. Vyberte si alespoň jednu z pohádek, která je dostupná jako audio na stránce Českého rozhlasu.
https://dvojka.rozhlas.cz/z-pohadky-do-pohadky-s-bozenou-nemcovou-8143646
Můžete ještě přejít na další stránku (dole nalistujete), kde naleznete ještě pohádky
O dvanácti měsíčkách a Chytrá horákyně.
Jednu pohádku si poslechněte (samozřejmě můžete si poslechnout pohádek více.)

3. Informace o životě Boženy Němcové si poslechnete (nebo rychle přečtete):
https://dvojka.rozhlas.cz/749-schuzka-klikata-zivotni-cesta-pani-bozeny-7940875



 4. Na edupage je pro vás nachystaný krátký a zcela jednoduchý test, který mi dá vědět, že jste se tématem zabývali.

__________________________________

Pátek 13. 3. 2020 ČJ - sloh

Dnes jen velmi krátce. V návaznosti na aktuální situaci měním trochu téma. Pravděpodobně všichni budete tento měsíc komunikovat pomocí e-mailů. Proto:
1. Prostudujte text na https://www.cervenapropiska.cz/2019/04/jak-napsat-formalni-e-mail.html
2. Napište mi e-mailem na horakovas@2zsmtrebova.cz, jaké informace pro vás byly v článku nové nebo zajímavé. E-mail nemusí být dlouhý, ale je třeba, aby měl všechny náležitosti, byl správně formulován atd. Do předmětu uveďte ČJS 13.3. 7C . Vaše e-maily očekávám do konce příštího týdne, tj.do 20.3. Doporučuji však učinit úkol neprodleně, a to ze dvou důvodů:
1. e-maily budete během příštího týdne psát a bylo by dobré, kdyby byly správně,
2. na úkol nezapomenete,
3. nenakupí se vám práce, když se bude blížit deadline.

Pojmy:



__________________________________

Čtvrtek 12.3.2020 ČJ - mluvnice

1. Zopakujte si příslovečné určení místa, času a způsobu. S těmito třemi druhy jsme se setkali již na konci 6. třídy. Otázka zní, co si ještě pamatujete:), proto nalistujte učebnici ČJ - jedná se o poučky ve žlutých rámečcích.
str. 106 (PUM, PUČ), 
str. 108 (PUZ). 
Přečtěte si nové informace, které jsou na dalších stranách, opět ve žlutých rámečcích.. 
str. 108 Příslovečné určení míry (PUMí), 
str. 110 je vysvětleno PU prostředku, PU původce děje, (ty jen pročtěte)
str. 111 PU zřetele 
str. 112 PU příčiny, PU účelu, PU podmínky a PU přípustky.

2. Ověřte si, jak jste látku pochopili.
https://www.zsdubenec.cz/data/eupenize/cj714.pdf (V prezentaci je znovu vysvětlení a následují úkoly na slidech 12-13, otázky si zodpovězte, řešení pak najdete na slidech 14-15.) 

3. Zápis do velkého sešitu

Rozlišujeme příslovečná určení 
  • místa PUM 
  • příčiny PUpř 
  • času PUČ
  • účelu PUúč 
  • způsobu PUZ 
  • podmínky PUpod 
  • míry PUmí 
  • přípustky PUpříp
Existují ovšem i další PU, například prostředku, původce děje nebo zřetele.

POZOR: Při větném rozboru má příslovečné určení (PU) přednost před předmětem (Pt). V případě, že si nejste jistí, zda slovo určit jako předmět nebo PU, volte PU.


_____________________________________

Středa 11.3.2020 ČJ - mluvnice

1. Zopakujte si druhy příslovcí v PS na straně 20. (máme doplněno).
2. Znovu si připomeňte rozdělení příslovcí  na http://www.ucirna.cz/cestina/prislovce_druhy.php .
3. PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
S funkcí vět ve slově jsem se již v minulosti zabývali. Základní větné členy jsou podmět a přísudek. Z rozvíjejících větných členů již umíme přívlastek a předmět, na konci loňského roku jme se lehce dotkli příslovečného určení místa, času a způsobu. Dnes prozkoumáte další druhy příslovečných určení.
Jak asi správně tušíte příslovečná určení mají s příslovci něco společného. Zjistěte co na https://www.pravopisne.cz/2018/07/pravidla-prislovecne-urceni/. Ústně - sami pro sebe.

4. Zápis do velkého sešitu:
Příslovečné určení
je rozvíjející větný člen, rozvíjí častokrát přísudek, ale nemusí tomu tak být vždy. Sděluje bližší okolnosti děje a informace o vztazích. Závisí na:
  • slovese (jít domů, příliš spěchat, stát na schodech),
  • přídavném jménu (velmi pěkný, strašně ošklivý),
  • příslovci (velmi dobře, světle modře).
5. Vyzkoušejte v PS 43/1 a (pravopis), 1b (najít příslovečná určení) a ve cvičení PS 43/2 (příslovečná určení si očíslujte (máte použít 4 příslovečná určení místa (zkratka PUM) a 6 příslovečných určení času (zkratka PUČ).
6. Online test na pravopis příslovcí - doplňování mně/mě- přes edupage. Myslím, že budete první, kdo to na naší škole vyzkouší :) Je to spíš test sytému. Po spuštění testu máte na vypracování 15 minut.

1 komentář:

  1. Sheet metallic cutting and deformation are two ways of forming sheet metallic. A third way is assembly, either by utilizing common fasteners or by different methods. The process of stamping is one other deformation course Baby Lounger Covers of, but it additionally be|may additionally be|can be} thought of as a subcategory of its own. It entails the use of of} a hydraulic or mechanical stamping press outfitted with a device and die, and its operation is much like punching — though the material doesn't necessarily should be removed. Stamping can be used for specific tasks like curling, drawing, embossing, flanging, and hemming. Our high definition 6x20ft., automated plasma machine, can minimize metallic plates that are be} as much as} 1” thick.

    OdpovědětVymazat